گروه طراحی وب سایت لند پلاس

websiteland

Web Design & Development

بعد از طراحی سایت یا فروشگاه آنلاین هنگامی که لینکی خراب باشد با کلیک بر روی آن لینک صفحه 404 نمایش داده می شوند. مسلماً هر چه تعداد لینک های خراب در یک سایت کمتر باشند بهتر است ولی خوب این اتفاقی است که حتی برای بهترین سایت ها هم می افتد و ممکن است کاربر با خطای 404 مواجه شود.

صفحه 404 و راه های استفاده از آن

پس با در نظر گرفتن این مسئله بهتر است سعی کنید از صفحه های 404 به نفع خود استفاده کنید و طوری آن ها را طراحی کنید که کا-بر با دیدن آن از سایت شما بیرون نرود.
ایجاد لیستی از مطالب باکیفیت و پرطرفدار : کاربر نباید با رسیدن به یک لینک خراب و مواجه شدن با خطای 404 به بن بست برسد ، اگر هدفتان نگه داشتن و جذب کاربر است پس سعی کنید آن ها را به سمت مطالب خوب و باکیفیت سایت هدایت کنید پس می توانید در صفحه 404 لیستی از پیشنهادات خوب و مطالب مرتبط را برای کاربر فراهم کنید تا کاربر بتواند به جای ترک کردن صفحه 404 از آنجا به صفحه های دیگر برود.
ارائه چیزی ارزشمند به کاربر در برابر گرفتن ایمیل : اگر کاربر نتوانست به هدف خود در سایت شما برسد و با خطای 404 مواجه شد به این معنی نیست که نمی توانید آن کاربر را به مشتری خود تبدیل کنید شما می توانید با ارائه اطلاعات ارزشمند و یا مثلاً یک دانلود رایگان به کاربر انگیزه بدهید که ایمیل خود را وارد کرده و اطلاعات را دریافت کند ، به این ترتیب می توانید اطلاعات کاربران را ذخیره کرده و بعدها به آن ها دسترسی داشته باشید.
برای بسیاری از صاحبان کسب و کار هدف اصلی از وب سایت آن ها تبدیل کاربران به سرنخ می باشد (سرنخ ، کاربرانی هستند که ما اطلاعات تماس آن ها از جمله آدرس ایمیل یا شماره تماس را داریم و می توانیم در آینده با آن ها در ارتباط باشیم برای برخی افراد مانند دندانپزشک ها، جراحان پلاستیک، پزشکان و وکلا حتی یک مشتری هم میتواند میلیون ها تومان درآمدزایی داشته باشد پس تبدیل کاربران به سرنخ و سپس به مشتری برای این نوع مشاغل و کسب و کارها بسیار مهم است. پس بهتر است هر کاری بکنید تا کاربر را در سایت نگه داشته و او را تبدیل به مشتری نمایید.
اضافه کردن امکان جستجو : با اضافه کردن امکان جستجو در صفحه های 404 این امکان را به کاربر می دهید که اطلاعات مورد نظر خود را در آنجا جستجو کند تا ببیند آیا مطالب مرتبط دیگری پیدا می شود یا نه ، به این ترتیب با جستجو ممکن است کاربر به صفحه دیگری که مرتبط با نیازش می باشد هدایت شود.
اضافه کردن فرم تماس : اضافه کردن فرم تماس به صفحه 404 این امکان را به کاربر می دهد که در صورت پیدا نکردن مطلب مورد نظرش بتواند برای دریافت راهنمایی یا کمک با شما در تماس باشد تا به هدف نهایی خود برسد ، مزیت دیگر وجود فرم تماس در صفحه 404 این است که کاربر می تواند گزارش خطا را به شما بفرستد به این ترتیب شما هم سریعتر از وجود لینک های خراب مطلع شده و اقدام به درست کردن آن ها می نمایید.
لحن یا تصاویر شوخ طبعانه، هرگز : بعضی از طراحان توصیه می کنند که صفحه 404 را کمی شوخ طبعانه و سرگرم کننده طراحی کنید ولی ما اصلاً این کار را توصیه نمی کنیم ، تصور کنید به دنبال اطلاعات مهمی هستید و ناگهان یا خطای 404 مواجه می شوید، آیا برای شما خوشایند است که با یک سری جملات و تصاویر غیرجدی و شوخ طبعانه در آن صفحه مواجه شوید؟ فکر نمی کنم کسی علاقه داشته باشد در این شرایط مطالب بامزه ببیند بلکه می خواهد سریعتر به هدف خود برسد مسلماً برخورد با یک لینک خراب و صفحه 404 اصلاً بامزه نیست همانطور که گفتیم کاربر به دنبال هدف خود می باشد پس بهتر است به جای سرگرم کردن کاربر به دنبال ارائه راه حلی به او باشید.
این نکات و پیشنهادات در جهت جلوگیری از رسیدن کاربر به یک بن بست در وب سایت می باشد ، همواره می توانید از طریق دادن آپشن ها و پیشنهادت دیگر به کاربران نکات منفی را به مثبت تبدیل کرده و آن ها را در سایت خود نگه دارید. البته نیازی نیست که تمام این نکات را در صفحه 404 خود پیاده سازی کنید بلکه باید هدف اصلی خود و اینکه از کاربران تان چه می خواهید را مشخص کرده و برحسب آن یکی از حالت ها را انتخاب و استفاده کنید باید همیشه خطاهای به وجود آمده را بررسی کنید و سعی کنید با پیگیری و ارائه راه حل به کاربر باعث رفع مشکل شوید از این طریق اطمینان و اعتماد کاربر را هم کسب خواهید کرد اگر کاربری خطایی را گزارش کند و شما عکس العملی نشان ندهید در واقع این حس را به کاربر القاء می کنید که او برای شما اهمیتی ندارد.

صفحه 404 و راه های استفاده از آن